Tuesday, 19 July 2011

Wednesday morning smile

bangun pagi dengan penuh kegembiraan dalam hidupku..
pagi nie mahu senyum selalu..
hahaha..
ok assalammualaikum..

Wednesday, 6 July 2011

Tuesday, 28 June 2011

ujian datang nya dari ALLAH S.W.T

ok assalamualaikum kawan2 semua..amacam hari nie sihat tak??
aku harap2 korang sihat la ea..ok!!hari nie aku nak update pasal ujian ini datang dari ALLAH S.W.T..
ALLAH S.W.T menciptakan kita di muka bumi nie adalah bukan untuk bersenang lenang..tapi ALLAHmencipta kan kita adalah untuk mentaati kepada nya dah mengikut segala arahan nya dan meninggalkan segala larangan nya...sebab tu lah kadang tu ALLAH S.W.T memberi kita ujian untuk melihat sejauh mane keimanan kita kepada nya..

oleh itu kita semua nie jangan la selalu mengeluh ketika ALLAH memberikan kita ujian..sebaliknya kita haruslah tabah menhadapi nya dengan mudah..mungkin ALLAH memberi kita ujian ini ada hikmah disebaliknya..korang semua sudah tentu biasa diterima ujian dari ALLAH S.W.T adakah korang semua hadapi dengan tabah kalau korang hadapi nya dengan tabah insyallah korang akan senang di dunia dan di akhirat nanti insyallah..

dan jangan la korang bersedih ketika ALLAH S.W.T memberikan ujian kepada rakan2 semua..rakan2 semua seharusnya tersenyum apabila diterima ujian darinya dan hadapi nya dengan tenang..dan cuba cari jalan penyelesaian..insyallah rakan2 semua akan boleh hadapinya dengan mudah..
dan jangan la selalu bersedih kerana sesorang keran kesedihan anda itu tidak akan kemana..
cuba la banyak istigfar banyak2 ea kawan2..ingat la bahawa di mana kita berada ALLAH S.W.T akan sentiasa berda disamping kita dan ia akan menolong kita..kerana ALLAH S.W.T itu maha pemurah dah ALLAH itu maha adil..

hadapi la ia dengan mudah jika kesedihan itu melanda diri kawan2 ea..dekatkan la diri dengan ALLAH ea..
insyallah ALLAH sedia membantu kawan2..
ok la dah macam ustaz la pulak aku nie..
sory la kalau ayat aku agak terabur..
maklum la BM kurang sikit la..haha..
dan aku mintak maaf ea kepada semua rakan..
ok assalamualaikum..
bye..

Monday, 27 June 2011

apa itu cinta..

wokey terlebih dahulu aku nak bagi salam..ok assalamualaikum 
kawan-kawan yang aku sayang..hah semua suhait tak??aku harap2 korang sihat la ea disamping oang 
tersayang ea..ok hari nie aku nak update pasal apa itu cinta??
ok korang tengok la sendiri ea maksud cinta nie apa.

.
Ramai yang tahu tentang cinta. Ramai yang tahu menyebut perkataan cinta. Ramai yang tahu bagaimana ingin meluahkan kata-kata cinta. Tetapi adakah anda tahu apa itu cinta yang sebenarnya? Di sini saya ingin berkongsi dengan anda tentang apa itu cinta.
Sifat Cinta
Cinta itu suci, mahal dan tinggi tarafnya. Sifat cinta itu sempurna. Jika tidak, cinta akan cacat. Itulah cinta sebenar cinta.
Cinta Wujud Sejak Dilahirkan
Rasa cinta sedia wujud di dalam jiwa manusia sejak manusia itu lahir ke dunia. Cuma manusia akan melalui tahap-tahap kelahiran cinta bermula dari cinta kepada belaian ibu, membawa kepada cinta kepadakekasih dan akhirnya setelah puas mencari cinta suci, maka akan cinta kepada Tuhan Wujudnya cinta itu tidak dapat dilihat tapi dapat dirasa dan cinta sebenar cinta itu suci murni serta putih bersih.
Cinta Bersedia
Bila sampai masanya di setiap tahap-tahap cinta, maka Tuhan menjadikan manusia itu bersedia menerima cinta itu. Pada mulanya jiwa itu bersedia menerima cinta, lantas sedia pula untuk berkongsi rasa kewujudan dengan dikasihi. Sedia untuk mengikat setia serta saling memahami. Setia untuk dipertanggungjawapkan kerana cinta. Sedia untuk menyerah diri pada yang dicintai.
Cinta Itu Indah
Walaupun kewujudan cinta tidak bisa dilihat, tetapi cinta itu indah dan cantik. Cantiknya itu tulin dan tidak ia bertopeng. Bukan saja ia cantik malah suci murni, bercahaya gemerlap dan putih bersih.
Cinta Itu Mengharap Balasan
Cinta antara manusia itu berkehendak kepada jodoh atau pasangan, dari diri yang punya persamaan, dari diri yang asalnya satu. Bila dapat yang dicari, bermakna cinta itu menganggap telah bertemu yang paling sesuai dan secocok dengan jiwanya, untuk bersatu kembali. Kehendak itu timbal balik sifatnya kerana manusia dalam bercinta tidak hanya menerima tapi juga menerima.
Cinta Itu Menakluki
Sifat cinta itu ingin menguasai. Dia mahu yang dikasihinya itu hanya khusus untuk
dirinya. Dia tidak mahu ianya dikongsi dengan orang lain. Sifat ini menuntut hak untuk mencintai dan dicintai. Tapi, dalam pada ingin menakluki, ia juga ingin ditakluki sepenuhnya.
Cinta Itu Mengetahui
Pada asasnya sebenarnya cinta itu mengetahui. Orang yang bercinta tahu siapa yang patut
dicintainya. Cinta tidak perlu bertanya. Manusia boleh jatuh cinta tanpa membaca ilmiah atau novel tentang cinta. Mereka tahu apa yang perlu dilakukan. Tapi, cinta cuma tahu bercinta. Ia tidak tahu akan peraturan cinta jika tiada diberikan panduan.
Cinta Itu Hidup
Cinta adalah ibarat manusia, boleh berputik, lalu mekar serta boleh layu dan gugur. Cinta itu punya deria dan perasaan. Cinta mendengar cinta, berkata cinta, melihat
cinta. Cinta ada segala-galanya. Sayang, benci, cemburu, gembira, sedih, tenang, tertekan, ketawa dan menangis. Cinta itu hidup sampai satu ketika ia akan menemui mati.Tapi ramai orang berharap agar cinta itu kekal selagi dia masih hidup dan tetap hidup walaupun telah mati.
Cinta Itu Suci
Sebagaimana yang banyak dikatakan orang, cinta itu suci. Sucinya cinta bukan bermakna ia tidak mengharap balasan. Cinta mengharap balasan cinta. Sucinya cinta bermakna ia tidak bernoda dan tidak pula berdosa Itulah sifat asal cinta, ia suci bagaikan anak yang baru lahir. Mereka yang kenal erti cinta akan cuba mengekalkan cinta itu sesuci mungkin. Mengekalkan cinta suci bermakna menjauhkan ia dari godaan nafsu yang tidak ada batasan. Kerana nafsulah cinta suci jadi bernoda dan berdosa.
Cinta Itu Mempesona
Cinta itu bukan saja indah, tapi mempersonakan. Ia bukan kerana cinta itu nakal sifatnya tapi kerana ia suci dan bersih. Ia adalah sebagaimana anda melihat pada anak kecil yang comel dan
bersih. Dia senyum pada anda dan merapati anda. Anda terpesona kerana bukan saja ianya comel, tapi kerana dia adalah insan yang tidak berdosa. Kerana sifat cinta yang mempersona ini selalunya manusia itu berbuat silap bila bercinta.
Apa saja yang dilakukan oleh kekasihnya...mempersonakannya dan nampak cantik serta betul walaupun itu adalah satu dosa dan akan menodai cinta itu sendiri. Itulah juga yang menyebabkan orang yang bercinta itu walaupun seorang yang bijaksana, akan menjadi bodoh kerana pesona cinta. Akal itu mampu dikalahkan oleh nafsu. Nafsu itu tidak bisa dikalahkan melainkan jika anda sentiasa ingat kepada Tuhan Maha Pencipta.
Apakah itu Bukti Cinta?
Cinta perlukan bukti. Ramai orang percaya bahawa bukti cinta itu ialah mengorbankan atau menyerahkan apa saja yang kekasih anda mahu. Mereka percaya jika itu tidak berlaku, maka cinta itu tidak tinggi nilainya. Sebenarnya anggapan itu tidak tepat. Jika anda beri semua yang dia mahu,apakah yang tinggal pada anda? Benarkah dia cinta pada anda bila dia mahukan pengorbanan anda?
Cinta sejati tidak memusnahkan atau merosakkan diri kekasih yang dicintai. Malah ia menjaga agar kekasih tetap suci dan selamat sebagaimana sucinya cinta itu sendiri.

ok sampai setakat nie je la ea..macam ayat yang sama aku biasa guna..aku dah tak larat dah nak tulis haha.
ok salam sayang dari aku assalamualaikum..
dan satu saja aku nak pesan dekat korang hargai la seseorang tu selagi die masih hidup di dunia nie lagi...
dan hargai lah pengorbanan seseorang itu ea..jangan selalu tengok kesalahan orang tu saje..
ok salam buat budak mate petai..
hahaah..
peace you all..

Thursday, 23 June 2011

santai di pagi jumaat!!

Hukum menghantar sms dengan perkataan singkat!!
                    
                                                                 
ok hari nie aku nak update pasal hukum menghantar sms dengan perkataan singkat ea!!!ok seperti mana kita tahu budak2 muda zaman sekarang nie ramai yang dah bercinta kan..kalau diowang dah bercinta tu mesti la kalau boleh nak sms ja sepanjang masa kan...tapi aku agak ja la aku tak tahu pon betul ke tak ape yang aku cakapkan..sbb aku pon dulu pernah bercinta jugak(cewah belagak)..tapi tu dulu sekarang aku dah tak dah..mungkin jodoh takda la katakan..(ha sudah2 norsham) jgn nak melalut pulak ea..ok tgk lah nie soalan die!!

sekarang zaman siber.apa sahaja yang dilakukan semuanya cepat dan ringkas.
begitu juga dengan penghantaran
email dan sms...mesej yang hantar melalui pesanan itu selalu mengunakan perkataan singkat.
contohnya askm,
nama ALLAH S.W.T dan sebagainya.Apakah pandangan islam tentang hal ini??


Berkaitan dengan perkataan-perkataan biasa,seperti blh ,klu ,tmksh, dan lain-lain tidak ada apa-apa masalah
didalam islam.jika ianya berkaitan dengan ucapan-ucapan islam,seperti askm,(assalamualaikum),jzzk(jazakumullah khayran),slt(solat) dan lain-lain juga tiada apa-apa jika ia difahami
dan tidak membawa maksud yang buruk tidak ada masalah ea..
manakala jika ia berkaitan dengan nama ALLAH S.W.T pula,contohnya seperti bsm(bismillah)atau almd(alhamdulilah) dan sebagainya yang melibatkan nama ALLAH S.W.T ,itu bukanlah satu perbuatan yang wajar dan seolah2 kurang menghormat kepada nya..
jadi kita ramai2 la renungkan dan tidak mengulanginya lagi ea..
tapikan sebenar nya aku pon kadang2 tak paham jugak dgn bahasa sms nie..
apa salahnya kalaun kita gunakan bahasa yang penuh kan...
aku mintak maaf la kepada sesiapa yang terasa nie la ea..
aku mintak maaf bnyak2 ea..
ok assalamualaikum...
bye...

Tuesday, 21 June 2011

impian???

ok hari aku nak ceritakan tentang impian!!!
apa itu impian??adakah impian nie macam nasik kandaq yang aku selalau mkn dekat kedai (MAPLEY)tu..
o0o tak la mcm tu..bagi aku semua manusia ada impian masing2 dan inginkan impian mereka tu tercapai tak kira walau macam mne sekalipon..hump!!!kalau korang nak tau impian dari segi bahasa nya ialah sesuatu matlamat yang semua manusia ingin capai..Dari segi istilah adalah matlamat yang ingin di capai(amacam macm agama tak)h mau tau la..(hari aku nak keluaq lorat kedah naa)
ok berbalik ttg impian..impian aku adalah menjadi seorang pilot yang berjaya tapi tu dulu msa kecik2.,.maklum la kecik mana nak tau apa..yang aku tau dulu jadi pilot sbb aku nak bawak ayah n mama aku pi jalan dekat seluruh dunia..tapi tu dulu sekarang aku dah jadi budak engineering dah..haduhai..macam mna boleh masuk engineering aku pon tak tau..huh!!!
tapi takpa la aku bersyukur sbb aku msih boleh sambung belajar..
hump tapi sekarang impian aku adalah menjadi seorang travel writter yang di kagumi oleh semua org..
tapikan benda tu  aku rasa mustahil la..
aku ni mana ada bakat pon..
kalau jadi technician tu bole la..
hahaha..
tapi aku akan cuba la yang terbaik untuk family aku..
ok!!!hump agak2 hampa semua la kan..hampa semua nak jadi apa??
hah kalau nak ekot aku pon boleh aku tak kisah..
hahaha..
aku mmg suka kalau hampa semua ekot aku.
kita bole la membangunkan malaysia kita ni kan..
ok tapi kalau hampa semua takmau ikot pon takpa aku tak paksa la...
tapi aku harap impian hampa semua tu jgn la macam mat rempit jalanan tu..
ish2 seolah2 hidup dan mati depa dengan jalan tu..
kalau kita nak mati biaq la kita mati dengan keadaan aman..
macam mana kita dihidupkan macam tu la kita dimatikan ea..
taknak la mati katak ea..
tapi aku tau hampa semua pandai2 kan..
hampa semua dah besaq..
hampa ada otak... hampa dah boleh pikiaq mna yang baik dan mana yang buruk kan,...
hampa semua dah besaq kan..
hahaha(cewah bagi ceramah dekat org pulak)
tapi aku doakan hampa semua tak mcm tu ea..
hangpa semua pandai2 ada yang dah msuk U dan POLI kan..
hangpa semua baguih2 kan..
hahah..
jadi buat la benda yang yang bole mengharumkan nama family hanpa bukan memburukna nama family hangpa ea..
ok la aku pon dah tak larat sah nak tulis dah nie..
mudah2 han impian hangpa semua tercapai la ea..
sekarang nie baru aku tau yang impian nie bukan nya macam nasik kandaq...
huish perkena nasik kandaq mlm2 nie pon syiok jugak kan..
hahah..
dah la aku bnyak lagi kerja nak bt nie..
ok assalamualaikum mate bulat....
hahaha good nite..

Saturday, 18 June 2011

si budak kecik yang cumel..

ok hari aku update pasal si budak kecik yang cumel nie...
hahaah..si budak kecik yang cumel nie name die sarah arissa bt muhammmad syahmi..
budak keciik nie lahir pada 11/11/2010..
tapi sekarang nie budak nie dah hampir masuk 7 bulan dah..
ha nie la die budak kecik yang cumel aku maksud kan tu..
bile aku balik tujuan pertama aku adalah kacau budak kecik nie dulu..
then baru aku pegi kacau yah aku bt keje..
amcam jahat kan aku...
hahaha...budak kecik nie la selalu bt aku tersenyum gembira bila lihat telatah die..
hahaha..kadang2 tu terpikir la jugak bile la aku nak ada anak nie la kan..
hahaha..norsham2 jgn la nak berangan  belaja pon belum habis ada hati nak ada anak..
(cewah)ada hati konon..
hahaha ape2 pon aku hepi jek dengan diri aku sekarangnie..
tiap2 pagi aku bgn tido first sekali aku akan pergi kacau budak kecik nie la ape lagi.
bile die nangis aku bagi la dekat mama die..hahahah..
amcam pandai tak aku..
hahaha...n lagi satu bile budak nie berak aku bagi la dekat mama die jugak..
aku nie mne la nak pandai tukar lampin2 baby nie..
ape2 pon sepanjang aku single nie die la penyeri aku..(cewah bt statement pulak)
takde la aku guro2 jek....
ok la ape2 pon aku akan jage budak kecik yang manje nie...
hahaha...
TGK LA NAK TUKAR LAMPIN PON NAK NANGIS
 AGAK COMOT LA DIE MKN
 AMACAM BOLE JADI MODEL TAK
 !!!!!!!!!
 KITE BERSENAM DULU
 ADUISH!!

 HA NIE MAMA DIE AND NENEK DIE
 NIE LA MAMA DIE
 TGH MAKAN LA
 POSE SIKIT
 THIS IS MINE!!
ok  lah terima kasih bnyak2 sbb tal jemu2 bace blog aku nie ea..
ok assalamualaikum..
jumpa lagi