Thursday, 23 June 2011

santai di pagi jumaat!!

Hukum menghantar sms dengan perkataan singkat!!
                    
                                                                 
ok hari nie aku nak update pasal hukum menghantar sms dengan perkataan singkat ea!!!ok seperti mana kita tahu budak2 muda zaman sekarang nie ramai yang dah bercinta kan..kalau diowang dah bercinta tu mesti la kalau boleh nak sms ja sepanjang masa kan...tapi aku agak ja la aku tak tahu pon betul ke tak ape yang aku cakapkan..sbb aku pon dulu pernah bercinta jugak(cewah belagak)..tapi tu dulu sekarang aku dah tak dah..mungkin jodoh takda la katakan..(ha sudah2 norsham) jgn nak melalut pulak ea..ok tgk lah nie soalan die!!

sekarang zaman siber.apa sahaja yang dilakukan semuanya cepat dan ringkas.
begitu juga dengan penghantaran
email dan sms...mesej yang hantar melalui pesanan itu selalu mengunakan perkataan singkat.
contohnya askm,
nama ALLAH S.W.T dan sebagainya.Apakah pandangan islam tentang hal ini??


Berkaitan dengan perkataan-perkataan biasa,seperti blh ,klu ,tmksh, dan lain-lain tidak ada apa-apa masalah
didalam islam.jika ianya berkaitan dengan ucapan-ucapan islam,seperti askm,(assalamualaikum),jzzk(jazakumullah khayran),slt(solat) dan lain-lain juga tiada apa-apa jika ia difahami
dan tidak membawa maksud yang buruk tidak ada masalah ea..
manakala jika ia berkaitan dengan nama ALLAH S.W.T pula,contohnya seperti bsm(bismillah)atau almd(alhamdulilah) dan sebagainya yang melibatkan nama ALLAH S.W.T ,itu bukanlah satu perbuatan yang wajar dan seolah2 kurang menghormat kepada nya..
jadi kita ramai2 la renungkan dan tidak mengulanginya lagi ea..
tapikan sebenar nya aku pon kadang2 tak paham jugak dgn bahasa sms nie..
apa salahnya kalaun kita gunakan bahasa yang penuh kan...
aku mintak maaf la kepada sesiapa yang terasa nie la ea..
aku mintak maaf bnyak2 ea..
ok assalamualaikum...
bye...

No comments:

Post a Comment